image

I avisene oppfordres vi i år til både å gi færre gaver for å moderere oss og  til å kjøpe én gave til for å hjelpe næringslivet.

Med 6 utenlandsturer i «reis og nyt livet»-ånd dette året bak meg er gavekassa relativt slunken, så jeg går for rimeligere gaver «for å moderere meg». Men… hva når jeg ikke finner noe «perfekt» til de to siste jeg ønsker å gi julegave i år? Da er jo problemet et helt annet en gavemengdeønskene fra samfunnet..

Jeg er nemlig imot gavekort.. bytte-penger-ordning uten sjel, spør du meg… Samtidig vil jeg at de som får noe de ikke liker skal kunne bytte det i noe annet… Selvmotsigelse? Hmm.

Og så sliter jeg med å gi bort bøker.. jeg blir nemlig så misunnelig for den fine boka de får at jeg må kjøpe en ekstra bok til eget bibliotek slik at jeg også kan lese den… NÅ.. Og misunnelse er jo en dødssynd.. og lommeboka tynn!

Og innimellom all gaveletingen har jeg kjøpt en hel kilo brente mandler av den blide mandelselgeren i Gågata.. Mandler som jeg jo helst ikke burde spise siden jeg prøver å unngå mest mulig sukker for å holde vekten nede.

Kanskje jeg skal gi bort mandlene til jul? Så kan noen andre slite og trimme dem av seg etter jul istedet for meg? Jammenmeg.. Der løste jeg gåten.. De eneste to gavene jeg har igjen å handle til jul er to bokser til å ha mandler i..

God Jul alle sammen!!